Leden staan centraal binnen het dispuut. Vandaar dat we het makkelijk maken om je ledenbestand te beheren binnen Dispuutonline.
Leden registreren
Om een nieuw lid aan te maken kun je op de Leden pagina rechtsboven op "Nieuw" drukken. Op deze manier kun je één lid tegelijk registreren. Wil je meerdere leden tegelijk registreren? Gebruik dan onze importfunctie. Die is beschikbaar onder "Acties" => "Importeren". Meer informatie over deze functionaliteit vindt je hier.
Ledenbestand exporteren
Het is mogelijk om het ledenbestand te exporteren naar een Excelformat. Klik hiervoor op "Acties" => "Exporteren" op de Leden pagina.
Leden verwijderen of op inactief zetten
Soms komt het voor dat je een lid niet meer terug wilt zien in je administratie, bijvoorbeeld omdat het lid gestopt is. Om te voorkomen dat de boekingen die op een lid gedaan zijn, kun je een lid niet verwijderen. Wel kun je een lid op "inactief" zetten. Dit kun je doen door de "Actief" toggle op de "Gegevens" tabje op het profiel van het lid uit te zetten en dit op te slaan.
Inactieve leden komen niet meer terug op financiële overzichten zoals de Schuldenlijst en ook kunnen ze niet meer inloggen op de Ledenwebsite. Ze zijn alleen nog maar terug te zien op het overzicht op de "Leden" pagina.
Als er nog geen boekingen gedaan zijn op het lid kun je het lid wel verwijderen. Dit kun je doen op het profiel van het lid via "Acties" => "Verwijder lid".
Rollen toewijzen aan je leden
Elk lid dat geregistreerd staat in Dispuutonline heeft toegang tot de Ledenwebsite. Nou kan het zijn dat je bepaalde leden, zoals bijvoorbeeld bestuursgenoten of leden van een controle- of andere financiële commissie iets meer rechten wilt geven. Om deze reden kun je een bepaalde rol toewijzen aan je leden.
In Dispuutonline kennen we de volgende 4 rollen:
Lid: Een Lid heeft enkel en alleen toegang tot de Ledenwebsite. Deze rol wordt standaard toegewezen bij het aanmaken van het lid.Website admin: Met deze rol kan een gebruiker naast alles wat een lid kan bij het onderdeel "Ledenwebsite" in het boekhoudprogramma. De gebruiker kan hier ook wijzigingen maken zoals nieuwsbrieven schrijven en bestanden uploaden.Admin: Een Admin kan alles bekijken in het boekhoudprogramma, maar geen wijzigingen doorvoeren.Super admin: Met deze rol heb je de meeste rechten en kun je bijvoorbeeld ook boekingen opslaan, wijzigen en verwijderen. We raden aan alleen de h.t. Quaestor deze rol toe te wijzen.
Op het overzicht van de Leden pagina kun je zien welke rol er toegewezen is aan een lid. Een lid kan altijd maar één rol toegewezen hebben.
Toegang tot de Ledenwebsite
Elk lid heeft standaard toegang tot de Ledenwebsite (behalve als het lid op Inactief staat). Om de eerste keer in te loggen zal het lid een wachtwoord aan moeten vragen via de "Wachtwoord vergeten?" knop.
Lukt het niet om in te loggen? Vraag het lid om te checken of hij/zij wel het juiste mailadres gebruikt en op de juiste omgeving/link probeert in te loggen. In verreweg de meeste gevallen lost dit het probleem op.
